Субота, 2 Листопада, 2024

Історія наземного транспорту в Києві

На сьогоднішній день немає жодних проблем добратися з одного кінця столиці до іншого, адже різноманітність транспорту дозволяє вибрати зручний маршрут та правильно розрахувати час. Щодня автобусами, трамваями та тролейбусами в Києві користується майже 1,1 млн чоловік. Важко уявити, як би ми справлялися, якби жодного з цих варіантів проїзду не існувало. Але чи знаєте ви, що з’явилося у столиці першим? Який вид транспорту користувався попитом, а який навпаки, обходили стороною? Разом з редакцією kyiv-future.com.ua підіймали історичні архіви Києва.

Перший трамвай

Як відомо, перший трамвай був… з конями. Так найперша трамвайна дорога була прокладена у 1890 році. Цей проект мав бути завдовжки 26,4 км і проходити маршрутом вул. Саксаганського до Деміївської.  В травні маршрут було продовжено до вулиці Хрещатик, а точніше до готелю «Європейський». Виглядав цей трамвай досить вишукано, коні везли за собою вагони досить легкої конструкції, з ліхтариками та дзвониками. Один такий вагон вміщав 20 – 25 людей.

А от перший електричний трамвай, до яких ми звикли з’явився у 1892 році, спеціально для нього почали укладати рейки по вулиці Грушевського і Володимирському узвозі, та почалось будівництво тимчасової електростанції, що живила б трамваї. Остання лінія електричного трамвая була прокладена у 1904 році до Пущі-Водиці.

Взагалі, Київський трамвай був дуже дивовижною пам’яткою міста, більшість гостей столиці намагалися проїхатися на трамваї хоча б декілька разів. А от як підприємство трамвай став дуже прибутковим ще у перший рік, адже повністю окупився за перший рік існування.

Київський трамвай зіграв важливу роль і під час Другої Світової війни, адже саме трамвай доставляв поранених у лікарні, і розвозив хліб бійцям та жителям міста.

І хоч зараз, трамвай звичний транспорт і не викликає здивованих поглядів, все ж таки він залишається одним з найулюбленіших у деяких районах міста. Адже з вікон червоно – жовтих вагонів можна милуватися краєвидами та архітектурою столиці.

Перший автобус

Прийнято вважати, що перші автобуси у місті з’явилися у 1925 році, і курсував за маршрутом: Європейська площа – вулиця Саксаганського. Але це не зовсім так. Перші автобуси були також на кінній тязі, візуально дуже схожі на перший трамвай і запропонував такий проект місту 1878 році купець Мейер Левін. Півтора року розглядалася пропозиція, і нарешті, у 1879 році було дозволено закупити 7 омнібусів, які могли перевозити до 20 людей. Було також погоджено маршрут: Контрактова площа – Бесарабська площа. Що цікаво, проїзд вгору на Хрещатик складала 7 копійок, в той час, як проїзд вниз коштував 6 копійок. Перші результати так сподобались Левіну, що він відкрив ще 3 маршрути. Але ці мрії були повністю зруйновані після інспекції у 1880 році, коли виявилось що усі омнібуси були в досить поганому стані. Після цього інциденту майже на 30 років було забуто про наземний безрейковий транспорт у Києві.

А от у 1925 році на свій перший маршрут вийшли аж 2 автобуси Мерседес. У тому ж році було закуплено ще 10 автобусів та випущено на маршрути.

Після війни автобусів у місті майже не лишилося, тому досить швидко почали планувати побудову автобусних заводів на території України.

В 60х роках на дорогах столиці з’явилися новенькі автобуси виключно українського виробництва ЛАЗ – 695. Жителі міста полюбили їх одразу за комфортний салон, але в час пік на жаль було досить важко добратися до вузеньких дверей.

У 80-х роках на зміну ЛАЗ прийшли великі, жовті угорські автобуси «Іkarus», з відомою нам «гармошкою» посередині. Завдяки своєму досить сильному двигуну, ці автобуси пропрацювали на маршрутах до 2000 х років.

А далі, модернізація, потреба в більшій швидкості і маневруванні, тож на зміну прийшли більш сучасні автобуси та маршрутні таксі. Але, легка ностальгія за веселими поїздками у «гармошці» все ж і досі присутня.

Перший тролейбус

Найперші ідеї запустити тролейбуси у Києві були запропоновані ще у 1914 році компанією із Лондона. Фірма запропонувала створити в місті «трамвай без рейок». Але на жаль, київська мерія відмовилась від цього проекту, не дивлячись на переваги, такі як: легкість та доступність.

Тому перший тролейбусний маршрут у Києві з’явився майже в той самий період, що і електричний трамвай, у 1935 році. Довжина маршруту складала всього 3,5 км і мала 5 зупинок. Швидкість перших тролейбусів була 45 км на годину, а кількість пасажиро місць на той час була – 45 людей. В перший день запуску тролейбусної лінії, на тролейбусі проїхало майже 1700 людей. Цей вид транспорту викликав такий ажіотаж, що було ухвалено рішення про продовження тролейбусних ліній. І на початок 1941 року по Києву курсувало вже цілих 3 тролейбусних маршрути. Після війни побудову ліній було відновлено і до 1950 року в Києві працювало уже 5 тролейбусних ліній, а у 1960-х роках – 20 ліній.

На сьогоднішній день Києвом курсує 709 автобусів, 458 трамваїв та 401 тролейбус. Кожен день вони поєднують лівий і правий береги, та доставляють неймовірну кількість людей у будь-який куточок міста. Важко уявити, як би ми могли справлятися з усіма потребами без громадського транспорту.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.