П’ятниця, 29 Березня, 2024

Історія появи мотоциклів в Києві

Сьогодні мотоцикл – це не розкіш, а самодостатній засіб пересування. Багато молоді обирають його за зручність та швидкість, а ще за можливість не стояти у відомих столичних заторах. Далі на kyiv-future. Тому мотоцикл один з найзручніших способів пересування. А от раніше, мотоцикл був предметом розкоші і показником багатства. Тому що виробництва в країні не було і спортсменам, а також усім бажаючим доводилося замовляти їх по всьому світу і коштували вони немало. Але все змінилося, коли в Києві почалося будівництво київського мотоциклетного заводу.

Історія заводу

k750-1-1024x800

Ще у 1932 році в Києві були створені автобронетанкові майстерні, вони займалися ремонтом броньованої та воєнної техніки. У 1941 році  майстерні були перероблені в єдиний бронетанковий завод. Після війни, було прийнято рішення поставити виробництво у мирний напрямок, адже цей завод вважався досить могутнім та великим на ті часи. 

Київський мотоциклетний завод було створено у 1945 році, на базі бронетанкового ремонтного заводу номер 8, що знаходився у теперішньому Шевченківському районі Києва по вулиці Кагатна,8 це теперішня вулиця Сімʼї Хохлових. 

Для розуміння виробництва мотоциклів навіть було завезено спеціальну техніку з німецького міста Хемніц. В грудні 1945 року було зібрано перші десять мотоциклів, а вже у 1946 році почалося велике виробництво. До кінця року було виготовлено вже 100 одиниць техніки. Мотоцикл назвали “Киянин”, або скорочено К1Б.

До речі на початку, виробництва моторів в Києві не було, тому для мотоциклів привозили німецькі мотори – обʼємом 98 см куб та потужністю 2,3 л.с. Виробництво двигунів в Києві було налагоджено лише у 1949 році.

У післявоєнний час також зʼявилася велика потреба у бюджетному та зручному транспорті для інвалідів, тому на Київському заводі було розроблено трьох колісну мотоколяску К1В. Перші такі мотоцикли були зібрані у грудні 1946 року, а вже в наступному році почалося масштабне виробництво. До 1953 року моделей К1В було виготовлено майже 19 тисяч. До речі, на київському мотозаводі було виготовлено ряд досить цікавих моделей мотоциклів для кільцевих змагань.

А в період 1959 – 1962 роки на заводі навіть проектували мікровантажіки. Тобто вантажні автомобіли на базі мотоциклетної начинки. За увесь період було випущено три вантажівки КМЗ “Київ”.

В свої кращі часи завод випускав десятки тисяч мотоциклів і вони були представлені у 80-ти країнах світу. В 90-х рока виробництво почало падати, а згодом у 2000-х кількість зменьшилася дуже сильно, майже до декількох сотень на рік. За вся роки існування київського мотозаводу було виготовлено майже 3 мільйони мотоциклів.

Основні продукти виробництва

На виробництві Київського мотоциклетного заводу були три напрями: мотоцикли для щоденного використання, спортивний мотоцикл для перегонів, а також мікровантажні автомобілі для легкості керування. 

Мотоцикли

Найпопулярнішими моделями виробництва були К1Б “Киянин”, К1В для інвалідів, М72, що копіював BMWR71, К750, а також МТ-8

К1Б “Киянин”

3bd9856ef5e781e1a2706924ab39686a[1]_large
Найперший та один з найпопулярніших мотоциклів того часу

Спочатку на К1Б ставили привезені з Німеччини двигуни від Fichtel & Sachs, виробництво яких знаходилося в місті Швайфурт. Це були одноциліндрові двигуни з робочим обʼємом 98 см. куб. “Киянин” мав двоступеневу коробку передач, перемикання здійснювалося за допомогою маленького важеля на бензобаці справа. Вага мотоцикла складала 65 кілограмів і він розвивав швидкість до 50 кілометрів на годину. Особливістю цієї моделі були велосипедні педалі, вони слугували запуску двигуна, відторможення, а також як допоміжна сила при їзді вгору. 

Мотоцикл був пофарбований в чорний колір, але зустрічалися моделі синього і темно-зеленого кольорів. На бак наносили надпис “Киянин”, а також встановлювали емблему КМЗ. У більш ранніх моделей на крилі кріпилася емблема з написом Київ мотозавод.

Усього було виготовлено 30 одиниць таких мотоциклів.

К1В

KMZ_K1-V

Коли зросла потреба у транспорті для інвалідів Київський мотозавод прийнявся за розробку такого транспорту. Це була трьох колісна мотоколяска. Двигун отримав примусове повітряне охолодження, а також був обладнаний кожухом. Руль було створено у вигляді довгого важеля, а запуск здійснювався ще одним важелем. Таким чином усе керування було здійснене за допомогою рук. До речі на такий вид транспорту встановлювали ручний клаксон – як сигнальний засіб. Усього було виготовлено 19 тисяч одиниць. Згодом, це мотоцикл став прототипом для виготовлення більш важких моделей.

М72

Мотоцикл-М-72

Цей мотоцикл одразу почали випускати великими партіями. До речі, це була досить хороша копія відомого німецького мотоцикла BMWR71.

В конструкції даної моделі використовувалися нові технології, які раніше у виробництві не були задіяні. Так нова модель отримала дуплексну раму, можливість ножного перемикання передач, а також пружинну підвіску заднього колеса. До того ж цей мотоцикл відносили до військової техніки, адже на нього можна було встановити сумки для боєприпасів, а також спеціальні кріплення для розміщення ручних кулеметів. До речі кріплення були функціональними, що дозволяло вести вогонь як по ходу руху мотоцикла, так і в зворотному напрямі. Мотоцикли були як одномісні, так і з люлькою. 

Таких моделей було виготовлено майже 330 тисяч одиниць. Згодом ця модель зазнала певних модифікацій у спортивному напрямі. Так зʼявилися М72К, М75М, М76 та М80. 

К-750

image1

Рання модель випускалася виключно з боковим причепом. Пізніше зʼявилися і одиничні модифікації “соло”, а також моделі для ескорту високопосадовців. Окремо була розроблена модель К-750-В для військових. Взагалі було випущено майже 95 тисяч одиниць. 

МТ8

В 1967 році київський мотозавод вийде на новий рівень. Вони почнуть виготовляти зовсім нові надпотужні мотоцикли. Конструктори постаралися і розробили повністю новий що за начинкою що за дизайном варіант. Потужність двигуна також була більшою аж 32 л.с. А головне, завдяки цій моделі київський мотозавод міг нарешті відійти від прикладів німецького формату. Мотоцикл отримав назву “Дніпро – 1”. На жаль кошти виділили лише на оновлення двигуна, тому за основу дизайну взяли знову ж таки відому модель К-750. Згодом зʼявилися і нові одиниці цього модельного ряду. Серед яких був і МТ-9  з коробкою передач з можливістю заднього ходу. 

Спортивний мотоцикл

h-15

КМЗ також випускав і спортивні мотоцикли, але одна модель запамʼяталася найбільше, тому що мала досить дивний, але цікавий дизайн. 

Це був мотоцикл СШ -15. Він був створений спеціально для кільцевих перегонів, та мав склопластиковий корпус, схожий на капсулу. Цей мотоцикл був випущений в єдиному екземплярі, та був задіяний у перегонах з 1984 по 1985 роки. СШ-15 можна назвати найшвидшим мотоциклом київського мотоциклетного заводу, адже його швидкість складала майже 250 кілометрів на годину. 

Мікровантажні автомобілі

kmz-4

Це окремий напрямок Київського мотоциклетного заводу. В 1959 році було створено перший КМЗ “Київ”. В цій вантажівці використовувався двигун від К-750, який помістили під вантажну платформу.  В 1960 році було вироблено 3 одиниці КМЗ “Київ” 3, в якій двигун від К-750 вже було розміщено стандартним способом. Кабіна була алюмінієва, двомісна, а вантажна платформа деревʼяна. В 1961 вийшла нова модель КМЗ “Київ” 4, відрізнялася вони лише повністю металевим корпусом. І завершив серію мікровантажівок КМЗ “Київ” 5 в 1962 році. Цей фургон мав спрощену конструкцію та важив усього лише 525 кілограмів. Він був розрахований для використання армією. Що важливо, цей вид техніки не був запущений в серійне виробництво. 

mototsikl-dnepr-mt-9

Київський мотоциклетний завод існує і досі, обʼєми виробництва не такі великі, але є. До речі мотоцикли що були виготовлені КМЗ досить часто можна було побачити в кіно, звісно це більше стосується радянських фільмів, але київський мотоцикл також можна побачити в кіно “Ось рука”, в якому головну роль зіграв Андріано Челентано. Також кажуть, начебто після зйомок фільму він купив собі модель “Дніпро-10”. Зараз мотоцикли – це культура, є багато клубів, велика кількість змагань, а також просто поціновувачі цього виду транспорту.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.