Понеділок, 29 Квітня, 2024

Ігор Сікорський — історія життя столичного науковця, що зробив внесок у розвиток авіабудівництва

Ігор Іванович Сікорський — творець перших літаків у світі. Та чи знаєте ви, що видатний авіаконструктор народився та виріс в столиці України? В цій статті ми поговоримо про киянина, що зробив неабиякий внесок у розвиток машинобудівництва у світі. Далі на kyiv-future.

Про дитинство науковця

Майбутній винахідник вродився в батька і, мабуть, через це із ранніх років мав потяг до науки. Іван Сікорський, був видатним дитячим та дорослим психологом, професором кафедри неврології та психіатрії на медичному факультеті Київського університету. 

Матір у житті науковця також відіграла неабияку роль. Марія Стефанівна була досить освіченою жінкою й мала освіту лікаря, та попри це займалась виключно вихованням дітей, яких в сімʼї було аж пʼять з врахуванням Ігоря: Олена, Ольга, Лідія та найстарший брат Сергій.

​​

Коли Ігорю було 12 років, мама навчила грати його на фортепіано, а згодом ознайомила із творчістю Леонардо да Вінчі та його кресленнями літальних апаратів. Саме з цього моменту почались робитись перші кроки в авіаконструкторство.

Пані Марія прищепила любов до мистецтва всім своїм дітям, тому в будинку була досить чимала домашня бібліотека. Сікорський любив читати пригодницькі історії Жуль Верна, роздивлятись ескізи Да Вінчі й так, одного дня, він створив свою першу модель гелікоптера “Київський”. 

Ігор Сікорський про своє походження

Питання корінного походження завжди ставало ребром для Ігоря Сікорського. Дехто вважає науковця поляком, адже тривалий час територія Київщини належала Російській імперії та Речі Посполитій і ніякого поняття про Українську державу не було, однак це не так!

В 1933 році, український історик та громадський діяч в США, Василь Галич уточнив в Ігоря Сікорського ким за походженням він себе вважає. На це, науковець зазначив, що його рід походить із села на Київщині, а його дід та прадід священники були суто українського походження. 

Однак, Ігор Сікорський відмічав себе росіянином по національності через те, що територія, де він народився і виріс була інтегральною частиною Російської Імперії. Та так було тільки до початку Другої Світової війни, адже пізніше українська діаспора неабияк вплинула на Ігоря та його усвідомлення себе українцем.

Освіта та початок науково-дослідницької діяльності

Ігор Сікорський був, само собою, людиною інтелігентною й мав освіту. Спочатку, він отримав її в Морському кадетському корпусі Петербурга, потім у Київській політехніці, а згодом вже й закінчив технічну школу в Парижі.

Початок науково-дослідницької діяльності Ігоря Сікорського припадає на 1908-1912 роки — це період навчання в Політехнічному інституті. Після розбору малюнків повітряного гвинта Леонардо да Вінчі, студент побудував 6 моделей літаків та 1 гелікоптер, та свій перши реальний гвинтокрил він побудував тільки в 1908 році.

Цікаво знати, що теоретично, перший літак створив не столичний науковець Ігор Сікорський, а француз Поль Корню. Однак, є важливий момент: його літак піднявся тільки на 30 см і перебував в повітрі протягом 20 секунд. Насправді перший гвинтокрил Сікорського навіть не злетів через недостатню потужність двигуна, та згодом цей аспект було виправлено.

1910 рік — Ігор Сікорський працює над створенням свого першого аероплану. Згодом машину було перероблено у літак і здійснено 182 метровий маршрут. Наступного року було випробувано такі літаки як “БІС-№1”, “БІС-№2”, “С-5”, “С-6” та нагороджено винахідника трьома золотими медалями від Московської повітроплавальної виставки, Російським технічним товариством та Київським товариством з повітроплавання.

Впродовж 1914-1918 років Ігор Сікорський став головним конструктором на Російсько-Балтіському вагонному заводі й створив наступні найменування:

  • Чотиримоторний С-21 “Гранд”.
  • С-22 “Ілля Муромець”.
  • “Сікорський С.XVI”.
  • “Сікорський С.XX”.

В 1914, С-22 було випробувано та надано титул найбільш вантажопідйомного літака-борбандувальника у світі. 

Еміграція: найбільші винаходи І.Сікорського та заснування компанії

Взимку 1918 року Ігор Сікорській емігрував до Франції, а згодом, через декілька місяців, до Сполучених Штатів Америки. Перші роки не на рідній землі не можна назвати стабільними, адже в цей період науковець і читав лекції студентам, і давав уроки з пілотування.

Однак все змінилось в 1923 році. Ігор Іванович заснував компанію “Sikorski Aircraft” та стабільно випускала один тип літаків раз на рік. 1925-1940 роки — період розквіту виробництва. Саме в цей період українець приніс неабияку славу США, випустивши такі літаючі прилади як:

  • Sikorski S-42.
  • VS-300.
  • Sikorski S-61.

За період життя Ігоря Сікорського, компанія випустила 16 літаків та 17 гелікоптерів. Його винаходи встановлювали найбільші рекорди (переліт через Атлантику, Атлантичний і Тихий океани). 

Саме завдяки нашому земляку, було взято тенденцію подорожувати лайнерами. Навіть колишній президент США Франклін Рузвельт не нехтував пересуванням на літаках Сікорського та використовував їх як елітний транспортний засіб. 

Чому Сікорський емігрував та загроза такого рішення

1918 рік — масові розстріли українців більшовиками. Доброзичливці попередили видатного конструктора про можливу загрозу і саме тому він виїхав до Лондона, а потім Парижу. Однак, коли йому пояснили, що авіаконструктори потрібні в США, він переплив океан та вже в Штатах створив сімʼю й побудував карʼєру.

Україна втратила свого авіаконструктора, однак рішення переїзду було одним із кращих та давало безліч можливостей для Сікорського. В СРСР не визнавали вклад Ігоря Івановича в розвиток авіаконструкторства та вважали, що створені “БІСи”, “С-21”, “С-22” та “Ілля Муромець” — заслуга конструкторів Російсько-Балтійського вагонного заводу. Тільки після 1980-х років, почали зʼявлятись статті, де реально оцінювали діяльність науковця з Києва.

Становище компанії “Sikorsky Aircraft” у світі зараз

Після того, як “Sikorski Aircraft” отримало ліцензію, виробництво було розміщено не тільки у США, але й у Франції та Великій Британії. Компанія була лідером з виробництва гвинтокрилів, та навіть зараз, у 21 столітті, не посунулась і продовжує розробляти інновації як для пасажирів, так і для військових.

Переважно, “Sikorski Aircraft” займається вдосконаленням своїх старих розробок. Але для військової справи розроблюються гвинтокрили, які більше нагадують літальні апарати з майбутнього. 

Зараз, головна мета компанії Сікорського: розробити абсолютно автономні літаки й це вдається! Частково така розробка присутня на борту “Sikorsky S-70” та “S-76B”. Компанія вважає, що пілоти мають концентруватись на порятунку життів та вантажоперевезенні, замість застарілого управління механікою. 

Вшанування памʼяті видатного науковця з України

Імʼя Ігоря Івановича Сікорського знають у всьому світі як розробника першого гвинтокрила та авіаконструктора №1. На честь нього називають кратери в космосі, університети, проводять виставки та присвячують меморіальні дошки.

Однак, на жаль, в Україні не всі знають історію земляка. Одного разу, в музеї Української Діаспори, було проведено виставку “Наш Сікорський”, де розповідалось про життя столичного науковця та навіть показано перші моделі гвинтокрилів.

Музейники вкрай занепокоєні тим, що в Києві досі не відкрито музей Сікорського на місці садиби його сімʼї, що розташована на вул. Ярославів Вал, 15-Б та занедбана впродовж багатьох років. 

Вони запевняють: “Ігор Сікорський — український бренд, про який ми маємо кричати, як поляки про Шопена”.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.