П’ятниця, 24 Травня, 2024

Військові кораблі, збудовані у Києві

Ми звикли, що містом кораблебудівників є Миколаїв. Але у Києві теж створюють судна військового призначення. Вони не завжди входять до масштабної атакувальної армади морських сил, а виконують роль сторожових кораблів або є катерами і малими кораблями. Далі на kyiv-future.com.ua.

Заводи у київській гавані

Вкінці 19 – на початку 20 століття у київській гавані працювало кілька підприємств, які виробляли річкові судна. Однак військового призначення кораблі робили лише на двох з них – “Завод Кондзерького” та “Кузні на Рибальському”.

Точне місце розташування першого підприємства невідоме. Однак є інформація, що на “Заводі Кондзерського” було збудовано три сторожових кораблі.

Корабель “Ріка” було збудовано у 1912 році як паровий колісний буксир. Але на початку німецько-радянської війни у 1941 році це судно було мобілізовано. На заводі ім. І. В. Сталіна його перебудували з комерційного на військовий. Відповідно до класифікації, яка існувала на той час, “Ріка” належала до сторожових кораблів, тому що мала гармату калібром менш як 76 мм.

З 11 липня 1941 році “Ріка” перебуває на бойовому чергуванні і бере участь у боях на Прип’яті.

У ході боїв на Дніпрі 23 серпня 1941 році німці змогли відрізати кораблі Пінської військової флотилії від Києва, де знаходився їхній штаб. За кілька днів “Ріка” разом з іншими кораблями пішла на прорив, щоб дістатися міста. Але німці почали крити їх вогнем з уже зайнятого плацдарму на лівому березі. Втративши керування, “Ріка” протаранила канонерку “Димитров” та пішла на дно.

За своїми характеристиками сторожовий корабель “Ріка” мав водотоннажність 225 т, а розміри 43 на 5,84 метра. Двигун паровий приводився у дію за допомогою спалювання вугілля, запас якого на судні складав 15 т. Завдяки потужності у 210 кінських сил “Ріка” могла розвивати швидкість до 15 км/год. При цьому екіпаж складав 75 осіб.

Після війни “Ріку” дістали та здали на металобрухт.

На “Заводі Кондзерького” у 1912 році також було побудовано колісний буксир “Апполон”. Вперше під військові цілі його було переобладнано більшовиками у 1919 році і він брав участь у боях проти білогвардійців. У міжвоєнний період він перебував у складі цивільного флоту. За цей час корабель був перейменований двічі: спочатку на “Геройський”, а потім на “Рульовий”. Далі його історія була аналогічна як з “Рікою”. “Рульового” у складі Пінської військової флотилії було відрізано від Києва. Під час прориву сторожовий корабель сів на мілину і згодом був знищений німецькою артилерією.

 За деякими даними на “Заводі Кондзерського” у 1912 році було збудовано ще один паровий колісний буксир, якого з початком нападу німців переоблаштували на сторожовий корабель. Хоча за деякими даними “Техніка” було збудовано на заводі “Кузня на Рибальському” у 1931 році.

“Технік” наприкінці серпня 1941 року брав участь у повторному прориві біля села Окунінове, де німці вже встигли створити лівобережний плацдарм. Під час сильних артилерійських обстрілів “Технік” затонув.

“Ленінська Кузня”

Мабуть, найбільш відомим заводом у київській гавані є “Ленінська Кузня” або “Кузня на Рибальському”.

Тут було збудовано близько 20 різних кораблів військового призначення, а також малі броньовані артилерійські катери проєкту 58155. Виробництво бойових суден припадає не тільки на радянський період, але й на роки незалежності України.

У 2017 році на заводі був спущений на воду броньований катер “Лубни”. З 2018 року перебував на бойовому чергуванні на Азовському морі. Після повномасштабного вторгнення був затоплені, коли брав участь в обороні Маріуполя.

Також у 1993 році спущено на воду корвет “Луцьк”. Місцем дислокації корабля був Крим. Однак під час анексії півострова судно захоплено росіянами. У 2023 році окупанти утилізували корвет “Луцьк”.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.